جمعه , ۴ فروردین ۱۳۹۶
جدیدترین شعرها و مطالب:
خانه » متفرقه » مواظب باشید بچه هاتون چه کارتونی می بینند …

مواظب باشید بچه هاتون چه کارتونی می بینند …

مواظب باشید بچه هاتون چه کارتونی می بینند … (1)

با فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی، ارتباط کودکان به این وسایل بیشتر شده. بازی با دوستان و خویشان به بازی های کامپیوتری بدل شده و خوش و بش با فامیل و صله رحم به دیدن فیلم ها و کارتون ها تبدیل شده است.

این می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت. تهدید هایی چون خشن بار آمدن کودک، مشکلات روحی، مشکلات جسمی، بد آموزی ها و … .  هنر ما در این است که تهدید ها را تبدیل به فرصت کنیم. اما این سوال پیش می آید که آیا بازی های کامپیوتری و کارتون ها فرصت هستند یا تهدید. اگر تهدید هستند می توان آن را به فرصت مبدل کرد ؟ پاسخ شما به این سوال چیست؟

شاید در ابتدا ترسی در شما بروز کند که کودکتان به کجا خواهد رفت. شاید بگویید در این زندگی آپارتمانی کار دیگری نمی شود کرد و باید بعضی از ضرر ها را هم قبول کرد.

اما با مدیریت ارتباط کودکتان با ویدیو رسانه ها می توانید این تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کنید. این مدیریت چطور اتفاق می افتد؟ کاهش استفاده از این وسایل یک راهکار می باشد. اما آیا کودک شما در میان دوستان خود می تواند این کمبود را تحمل کند؟ آیا پاک کردن صورت مسئله راه حل خوبی ست؟

مواظب باشید بچه هاتون چه کارتونی می بینند … (2)

گفته بودیم کارتون ها و بازی های کامپیوتری مشکلات و بدآموزی های فراوانی برای کودک ما دارد. اما راه حل چیست؟ گفته بودیم که پاک کردن صورت مسئله یعنی همان جلوگیری از ارتباط کودک با این رسانه ها راه حل خوبی نیست. گفته بودیم که باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد

در مرحله اول باید اطلاعات و درک کودکمان را بالا ببریم. باید خوب و بد را به او بفهمانیم و او را به این درک برسانیم که خوب را از بد تمیز دهد. این اطلاعات از اخلاقیات و آموزه های دینی نشات می گیرد.

در کارتون ها و بازی های کامپیوتری کودک شما فقط با مضامین منفی رو به روست. از این رو باید با طیف وسیعی از خوب ها و بد ها آشنا باشد تا وقتی مضمون بدی را در یک رسانه دید؛ متوجه آن بشود و مضمون مثبتِ رو به روی آن برای او تداعی شود. شاید بگویید این امر امکان پذیر نیست. راه حل چیست؟ دو راه حل پیشنهاد می کنم. اول آنالیز کردن آن کارتون یا بازی توسط شما ، قبل از مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط کودک. در این مرحله شما به تعدد و کیفیت مضامین منفی اثر نمره دهید و تصمیم بگیرید که کودکتان از آن رسانه استفاده کند یا نه. پس از این مرحله شما هم پا به پای کودکتان بازی کنید و یا کارتونی را ببینید. نکات مثبت و منفی را برای کودکتان بازگو کنید تا او هم در جریان قرار گیرد تا در برابر مضامین منفی آن اثر گارد بگیرد.

مواظب باشید بچه هاتون چه کارتونی می بینند … (3)

نقد فیلم :

بستر تعلیق فیلم ، گذار از عصر اسطوره گرایی (میتولوژیک) به عصر تمدن (سیویلایزیشن) می باشد که این دوره گذار توسط دو ایدئولوژی لیبرالیسم و منتالیسم رقم می خورد .

طبق دیدگاه جیمبتیستا ویکو (Giambattista Vico ) تاریخ شناس ایتالیایی تاریخ فرهنگی به چهار عصر تقسیم می شود :

1-      دوره توحش و بربریت (شمن گرایی)

2-      دوره جاهلیت یا اسطوره گرایی (میتولوژیک)

3-      دوره کتابت و عصر تمدن (سیویلایزیشن)

4-      انحطاط تمدن

که در این تقسیم بندی اوج هر دوره مصادف می شود با شروع دوره بعد .

انیمیشن در لحظات ابتدایی ، اوجِ عصر میتولوژیک را نشان می دهد و با ورود مگامایند دوره اسطوره گرایی به موزه می پیوندد و دوره ای نو ظهور شکل می گیرد . تا به حال دنیا توسط اسطوره ها اداره می شد و پرده برداری از مجسمه مترومن را می بینیم که گو آنکه اطلس می باشد .

پرانتز باز :

اطلس‌ atlas ، از تیتانها ؛ پسر یاپتوس‌ و کلومنه‌. معنای‌ نام‌ او حمال یا متحمل است‌. با پلیونه‌ (از او کئانیدها) ازدواج‌ کرد و فرزندانشان‌ پلیادس‌ (هفت‌ دختر معشوقه‌ی‌ خدایان‌ ) ، هوآدس‌ (چند پری‌)، هسپریدس‌ (چهار یا هفت‌ پری‌)، و دختر دیگری‌ به‌ نام‌ کالوپسو بود. اطلس‌ علیه‌ خدایان‌ جنگید و محکوم‌ شد افلاک‌ را به‌ دوش‌ بگیرد. درمورد علت‌ محکومیت‌ روایتهای‌ دیگری‌ نیز آمده‌ است‌ .

: پرانتز بسته

مترومن زمین را به روی دستانش گرفته و هدایت آن را به عهده دارد .

هنگامی که به بیننده قبولانده می شود که مترومن (عصر میتولوژیک) به پایان رسیده می بینیم که دوره ای ظهور می کند که دوره علم گرایی ست .

المان های کاراکتر مترومن از جمله پرواز کردن ، چشمانی با قدرت لیزری ، راه رفتن روی آب ، استیل های اسطوره هایی چون سوپرمن ، بت من و … ، افعالی متافیزیکی و … تغییر می کند و المان های کاراکتر مگامایند از جمله هوش بسیار ، فرا نرفتن از قوانین فیزیک ، سری کاریکاتوری نمایش دهنده ذهن پربار او ، محیط آزمایشگاه (خانه مگامایند) و … جای آن را می گیرد .

پرانتز باز :

رنه دکارت فیلسوف غربی ، با پشتوانه نظریات افلاطون به رسیونالیزم (عقل گرایی ) روی آورد . به گفته رندل ، دکارت هر چه را که قوانین طبیعی و فیزیک تجربی نمی توانست آن را توجیه کند در پستویی دم دستی به نام ذهن انداخت .

از این رو در فلسفه دکارت حقیقت غیب تبدیل شد به مفاهیمی صرفا ذهنی که وجود خارجی ندارد . این مفاهیم سوژه ها را پدید آورد و موجب مکتب سوبژکتیویسم شد که به گفته اندیشمندان غرب ، سوبژکتیویسم اساس پاگانیسم (کفر کیشی) است . در فلسفه مایند وجودی خارجی برای روح ، قلب ، خدا ، ملائک و … قائل نمی شوند و تمام احساسات انسانی که ریشه در ذهن ندارد و در سینه درک می شود را نیز به ذهن مربوط می کنند .

این فلسفه دست مایه ای برای نظام کپیتالیستی (سرمایه داری) غرب شده و در راستای اهداف خود دست به تولیداتی می زنند تا حقیقت نظام طاغوتی خود را زنده نگه دارند . سده اخیر را در نظر بگیرید . انسان عام صد تا هشتاد سال پیش غذای جسمی داشته وغذای فکری . انسان هشتاد تا شصت سال پیش با ترجمه کتاب ها و انتشار آنها با داستان های رو به رو می شود و با صرف وقت زیادی چند کتاب را در طول زندگی خود می خواند . غذای فکری او چند برابر شد ولی غذای جسمی او تغییری نکرد . انسان شصت تا چهل سال بعد با حجم کتاب های بیشتری مواجه شد در صورتی که غذایش تغییر نکرد . انسان چهل تا بیست سال پیش با سینما انس گرفت و کتابی را که چندین ساعت برای خواندن آن وقت می گذاشت ظرف دو ساعت در سینما دید . در اسن صورت تعداد کتاب هایی که می خواند چندین برابر شد . انسان بیست سال پیش تا اکنون با فیلم های سینمایی بیشتری مواجه شد ؛ با سریال های گوناگون ، مطالب بی پایان فضای سایبر و دیگر امکانات مواجه شد . غذای جسمی او تغییر نکرد ولی غذای فکری او چندین و چندین برابر شد . و انسان حالا تا بیست سال بعد با حجم عظیم شبکه های ماهواره ای ، سایت های اینترنتی ، فیلم های سینمایی ، سریال ها  ، بازی های کامپیوتری ، مجله ها و روزنامه ها مواجه است . تمام این ها تولیدات سرمایه داران را بر می تابد و در کنار آن مطالبات انسان ها افزایش می یابد . ولی باز غذای جسمی او تغییر نکرد . پیش خود تصویر کاریکاتوری این چند نسل را مجسم کنید . سرش بدون تناسب با قسمت های دیگر بدنش رشد کرده .

: پرانتز بسته

گذار از عصر اسطوره گرایی به علم گرایی توسط ایدئولوژی لیبرالیسم و منتالیسم صورت گرفت . حوزه منتالیسم بیان شد و اما لیبرالیسم .

رنگ آبی نماد لیبرال هاست . هنگامی که مگامایند به کاخ سفید در واشنگتن دی سی ورود پیدا میکند ، اول کاری که می کند آزادی را تبلیغ می کند ( با پخش موسیقی ) و بعد کاخ سفید را آبی کرده و به نوعی لیبرالیسم را بر آمریکا حاکم می کند .

 

نکته ای مورد اهمیتی وجود دارد : کاخ سفید که در واشنگتن دی سی واقع است در نیویورک نمایش داده می شود . نیویورک مادرشهر است و به نوعی بیانگر متروپولیسیزم (مادرشهر گرایی) می باشد . همان شهری که واقعه world trade center در آن به نمایش گذاشته شد و در بیشتر فیلم های آپوکالیپسیسم (مهدویت گرا) این شهر مرکز وقوع حوادث می باشد . در این انیمیشن هم تمام تحولات در متروسیتی رخ می دهد و آرماگدونی به وقوع می پیوندد که جبهه حق آن مترومن و جبهه باطل آن مگامایند است . این آرماگدون عصری نو پدید می آورد و منتالیسم و لیبرالیسم را بر جهان حاکم می کند .

به علت طولانی شدن ، در همینجا مطلب را به پایان می رسانم

نقد این انیمیشن ادامه دارد …

 

منبع:ماهنامه كودك نبات كوچولو

http://nabatkoochooloo.blogfa.com/

 

درباره ی مهری طهماسبی دهکردی

به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین دوستان خوبم سلام.به وب سایت ترانه های کودکان خوش آمدید. من مهری طهماسبی دهکردی،آموزگار بازنشسته ساکن اصفهان هستم.25 سال در آموزش و پرورش خدمت کردم.آخرین مدرک تحصیلی من کارشناسی علوم تربیتی با گرایش کودکان استثنایی است.از سال 1385 که بازنشسته شدم، برای کودکان و نوجوانان شعر و داستان نوشتم.ابتدا در وبلاگم به نشانی http://taranehaykoodakan.blogfa.com/ می نوشتم ولی چندسالی است که در این وب سایت به کارم ادامه می دهم.تمام شعرها و داستان ها سروده و نوشته های خودم هستند به جز آنهایی که نام شاعر یا نویسنده و منبع دیگری ذکر گردیده است.امیدوارم با نوشتن شعر و داستا ن و مطالب دیگر بتوانم خدمتی به کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشورمان هستند،انجام بدهم.با آرزوی موفقیت برای هموطنان عزیز و تمام خوانندگان وب سایت ترانه های کودکان..مطالب این بلاگ دست نوشته های شخصی هستند. استفاده از آن ها بدون اطلاع نویسنده و بدون ذکر منبع، غیر اخلاقی است. *این سایت درستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.* ایمیل: ***** info@tkoodakan.net ******************** mehri_t127@yahoo.com ******************** شماره همراه مدیر وبلاگ: 09380431611 ****************************** ارتباط با ما در تلگرام: 09362904006 کانال تلگرام ما:tkoodakan@ لینک جوین تلگرام ما: https://telegram.me/joinchat/CuvhZz4W5A9TG5rOneTEJA

همچنین ببینید

photo_2016-07-20_10-28-03

مشاغل2

پلیس پلیس مراقب ما  در هر شهر  و  دیار  است شب ها  راحت می خوابیم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *